Végre mindenki alszik, csak én koptatom a billentyűzetet. A címadás nem véletlen, húzós nap áll mögöttem. Nem tudom mi volt ma a levegőben de kisebbik ivadékom teljesen kerge módon viselkedett ma. 5 percre hagytam magára (max7, nem vittem stoppert) mert szükségleteim támadtak. Mire kiértem a fürdőből a gyerek sehol, viszont gyanúsan nagy volt a csend. Gyakorló anyukák megerősíthetik, hogy a csend akármilyen jól is tud esni meggyötört idegeinknek mindig gyanakvást szül. Mivel nem olyan nagy a kéró gyorsan megtaláltam a gyermeket, aki épp a vendég WC csészéjében merült el könyékig, és nagy átéléssel mártogatta bele a bilimosó szivacsot. Kihordtam lábon egy agyvérzést, lefertőtlenítettem a bestét és bezártam a helységet. Ekkor még csak fél kettő volt…és az egész délután hasonlóan telt. Na nem a budiban fürdőzött ismételten, de azt hiszem sokat elmond hogy a hatkor kiborított építőkockán már elsírtam magam. Úgyhogy mielőtt folytatom a megkezdett értekezést egy kis dopamintuning.

A vitaminok vázlatos ismertetésekor már érintettük kicsit az ásványi anyagokat. Ismerkedjünk meg velük most kicsit részletesebben. Az ásványi anyagokat osztályozhatjuk a testtömeghez viszonyított koncentrációjuk vagy funkciójuk alapján. Mennyiségük szerint lehetnek makroelemek (testsúlykilogrammonként legalább 50 mg) vagy mikroelemek, más néven nyomelemek. Funkciójuk alapján lehetnek építőelemek vagy szabályozó anyagok. Testünknek az optimális működéshez naponta mintegy 60 különböző ásványi anyagra van szüksége. A nyomelemek előállítására testünk nem képes, kizárólag táplálékkal juthatnak a szervezetünkbe.

ásványi anyagok táplálékkiegészítő

Építőanyagok

Nátrium – a só-víz háztartás egyensúlyban tartásáért felelős.

Kálium – az ideg és izomműködésben játszik szerepet, növényi eredetű táplálékból jobban hasznosul.

Kalcium – a csontok nyomásszilárdságának fenntartásához szükséges, de részt vesz például az izom-összehúzódás megindításában vagy akár az ingerlékenység szabályozásában is. Hasznosulása több tényezőtől is függ, ilyen például a fehérjeellátottság vagy a táplálék kalcium-foszfor aránya. Felszívódásában a D vitamin segíti.

Foszfor – szinte minden élelmiszerben megtalálható, hiánya ezért egészséges embereknél nem jellemző. Szükséges egyes B vitaminok képződéséhez, valamint a csontok és ezzel együtt a fogak szilárdságáért is felelős. Nélkülözhetetlen a szénhidrát, a fehérje és a zsír anyagcseréjében.

Magnézium - szerepe az ideg-, és izomműködésben – hiánya emiatt okozhat idegességet, ingerlékenységet, izomgörcsöket de akár emésztőszervi rendellenességeket is - , valamint számos enzim működésén keresztül a fehérje-, szénhidrát-, és zsíranyagcserében van. Felszívódását a B6 vitamin segíti.

Szabályozó anyagok

Vas – a szöveti oxidációban szerepet játszó enzimek és az oxigént szállító vörösvértestek működése is a vashoz kapcsolódik. Felszívódását csökkenti a csersav (kávéban és teában is megtalálható) és a gabonakorpa, de segíti a C-vitamin.

Réz– szükséges a központi idegrendszer akadálytalan működéséhez de a vérképzésben is szerepe van. Hiánya okozhat többek között korai őszülést vagy karikás szemeket.

Jód - a pajzsmirigyhormonokon keresztül részt vesz az anyagcsere szabályozásában, befolyásolja a növekedést, az idegrendszer működését. Hiányállapotban az anyagcsere lelassul és depresszió alakul ki.

Egyéb fontos mikroelemek

Cink – megközelítőleg 70 enzim, például az inzulin alkotóeleme. Felnőtteknél segít a nátha leküzdésében, valamint – egyenlőre még nem tisztázott hogy hogyan – akadályozza a rákos sejtek szaporodását. Szerepe van a fehérje és a zsír anyagcseréjében is.

Fluor – kizárólag szerves formáját fogyasszuk, a hozzáadott szervetlen fluor káros lehet ha felhalmozódik a szervezetben.

Kobalt – nélkülözhetetlen a B12 vitamin képződéséhez.

Króm – nagyon fontos a szénhidrát-anyagcserében, segíti az inzulin működését. Az életkor előrehaladtával a szükséges mennyiség nő!

Mangán - részt vesz a szénhidrát- és lipid-anyagcserében valamint a fehérjeszintézisben, vegyes táplálkozás mellett hiánya nem jellemző.

Szelén – a szervezet saját antioxidánsának az előállításáért felel így a rák megelőzésében fontos szerepe van.

Az életfontosságú ásványi anyagok pótlásához sajnos a kiegyensúlyozott táplálkozás sem elegendő, mivel a zöldségek és gyümölcsök vitamin és ásványi anyag tartalma a korábbi évekhez mérten folyamatosan csökken. A vitaminokhoz hasonlóan itt is táplálékkiegészítőkre szorulunk. Figyeljünk azonban a címkére! Számos termék az ásványi anyagokat fémes formában tartalmazza, ez a „karbonát” szó használatából tudható. Egyes orvosok szerint a szervezet ezek hasznosítására nem képes. A legjobban a kolloidos oldat hasznosul, de a kapszulás pótlás is szóba jöhet. A burok cukor és fehérjetartalma ugyanis úgymond becsapja a szervezetet, és segíti a sejtekbe való beépülést.

Mielőtt bárki berontana a legközelebbi patikába érdemes egy vérvétellel ellenőriztetni szervezetünk vitamin és ásványi anyag tartalmát, hogy személyre szabottan kezdhessük meg a pótlást.

Forrás

https://hu.wikipedia.org

http://www.webbeteg.hu

http://www.vitalstoffmedizin.com